Národní kulturní památka v jihočeské metropoli
Již od středověku byly České Budějovice spojeny s dálkovou dopravou soli. Po nástupu Habsburků k moci v 16. století byla postupně vytlačena konkurenční sůl z Bavorska a vzrostl význam cesty z Lince do Českých Budějovic. Sůl ze Solné komory byla do Budějovic dopravována přes Šumavu formanskými povozy po stezkách a později císařských silnicích. Pro efektivnější přepravu zboží byla postavena 1825–1832 koněspřežná železnice. Z počátku byli budějovičtí měšťané k železnici velmi odtažití, výjimkou byl Adalbert Lanna st., který viděl v technické stavbě obrovský potenciál. I přes odpor místních nechal prodloužit koněspřežku od solnice v České ulici až ke svým skladům v areálu U Zelené ratolesti, kde bylo zboží překládáno u loděnice na vory a lodě. Moderní dopravní prostředek spojující Povltaví s Podunajím přilákal do Českých Budějovic řadu významných podnikatelů, například vídeňskou tužkárnu Koh-i-noor Hardtmuth. Koněspřežka se stala se důležitým podnětem rozvoje města.
Tématická místa na trase